mardi 17 janvier 2012

Focke Wulf 190 D9 1/32 Hasegawa (printemps 2008)





Fw 190 D-9 « Rot 3 » de l’Hauptmann Waldemar Wübke, « Im Auftrage der Reichsbahn » appartenant au JV 44 « Papagei-Staffel » abandonné sur le terrain de Ainring. Kit Hasegawa ©2003 ST19 + Kit Aires n°2019 (Junkers Jumo 213A-1) au 1/32ème, terminée par Patrice Poyet printemps 2008. ©Patrice Poyet 2008.



La maquette au 1/32 :


L’appareil représenté est le Fw 190 D-9 « Rot 3 » de l’Hauptmann Waldemar Wübke, « Im Auftrage der Reichsbahn » appartenant au JV 44 « Papagei-Staffel » abandonné sur le terrain d’Ainring, normalement basé à München-Riem. L’inscription « Im Auftrage der Reichsbahn » (i.e. "En service pour les chemins de fers Allemands") peut être interprétée comme un clin d’œil aux trois reprises où Waldemar avait été abattu et à chaque fois avait rejoint son unité par train ! Waldemar Wübke qui a survécu à la guerre est mort au début des années 1950 dans un accident d’avion en Amérique du Sud. La maquette est le Kit Hasegawa ©2003 ST19 sur laquelle j’ai greffé le Kit Aires n°2019 (Junkers Jumo 213A-1) après découpe complète du compartiment avant et ajouté tout le câblage de la motorisation, puis réalisé le rivetage manuel à la roulette Rosie au pas de 1mm qui est indispensable à cette échelle.


L’avion :


Le Fw 190 D-9, est lancé en juin 1944. Le remplacement du moteur en étoile par un moteur en ligne, le Jumo 213, modifie la silhouette de l'avion, ce qui valut à la série D le sobriquet « long nez ». Par la suite, il est déployé dans de nombreuses unités de la Luftwaffe et se révèle un adversaire très dangereux pour tous les avions alliés, bien qu'il ne soit considéré par les allemands que comme un appareil de transition vers le Focke-Wulf Ta 152. La production s’élèva à environ 1805 exemplaires, dont 17 D-11, 3 prototypes de D-12 et 2 prototypes de D-13 (W.Nr 732053 et W.Nr 7322054).

Ses caractéristiques techniques sont une motorisation basée sur le Junkers Jumo 213 A-1 de 2240 ch maximum (avec injection de MW50, i.e. mélange à 50 % eau-méthanol), une envergure de 10,506 m, une longueur de 10,192 m, une hauteur de 3,35 m, un poids à vide de 3 590 kg, un poids en charge maximum de 4 300 kg, un plafond de 12 000 m, une autonomie de 837 km, une vitesse maximum de 685 km/h à 6,600 m, 710 km/h à 11,000 m, un plafond de 12,000 m, une vitesse ascensionnelle de 17 m/s et un armement composé de deux mitrailleuse de 13 mm MG 131 montées dans le capot moteur avec 400 coups par arme et de deux canons de 20 mm MG 151/20 placés dans les emplantures d'ailes alimentés à 250 coups par arme.


The 1/32 scale model:


This is Hauptmann Waldemar Wübke's aircraft, from JV 44 as discovered at Ainring airfield early May 1945 (normally based at München-Riem). He was one of the few Luftwaffe fighter pilots to survive combat duty over the entire course of the war. Wübke flew various types of German fighters in combat and was credited with a total of 15 victories over Allied aircraft. Wübke flew the outstanding piston-engined Fw190D-9 fighter in an effort to protect the jets of JV 44 from attack by Allied fighters during take-off. Their unit was based close to the jets at München-Riem, Germany.  "Red 1", WNr.600424 was flown by Lt. Heinz Saschsenberg and found at München-Riem. The remaining aircrafts of the team "Red 4" (D-11), "Red 13" (D-9) and "Red 2" (D-11) were found at München-Reim, Ainring and Bad Aibling respectively. "Rot 3" belonged to the Wurger-Staffel (Butcher-Bird Squadron) or Sachsenberg Schwarm (named after Lt Heinz Sachsenberg who flew "Red 1", WNr.600424), and was assigned protection of JV 44, Galland's elite jet squadron. Since the airfield was also heavily protected by flak batteries, these Fw 190s had to be made instantly recognizable to the flak battery crews. Therefore, the under surfaces of these fighters were painted bright red with white stripes. There exists a US map of where "Rote 13" and "Rote 3" were found by US troops at Ainring. JV44 was responsible for defending southern areas of the Reich, especially around the cities of Stuttgart, Ulm, München and parts of current-day Austria including Innsbruck and Salzburg. On April 26th, 1945, 2 of 5 Doras at Munich were listed as unserviceable, these being Rote 1 and Rote 4. Ironically Wübke survived the war but died in a plane crash in South America in the early 1950s.

The model is the Hasegawa Kit ©2003 ST19, the front engine compartment has been cut off and replaced by the Aires Kit n°2019 (i.e. Junkers Jumo 213A-1), the piping and tubing of the engine added, then the entire scale model has been riveted Rosie the Riveter 1mm punch wheel of Peter Dousek, a must at that scale.



The aircraft:


The Fw 190 D (nicknamed the Dora; or Long-Nose Dora, "Langnasen-Dora") was intended to improve on the high-altitude performance of the A-series. Kurt Tank used an annular radiator (the AJA 180 L) installed at the front of the engine to cool the V-12 inline engine. The first Fw 190 D-9s started entering service in September 1944, with III./JG 54. It was quickly followed by other units including I./JG 26 which flew its last operations on the A-8s on 19 November 1944. The D-9 made an effective medium altitude, high speed interceptor, although its performance still fell away at altitudes above about 20,000 ft (6,100 m). When flown by capable pilots, the Fw 190D proved the equal of Allied types

A D-13 (Wk. Nr 836017) flown by the Geschwaderkommodore of JG 26, Franz Götz, an ace with 63 kills, was surrendered to the British at Flensburg, Northern Germany in May 1945 and belongs today in its original camouflage scheme “Yellow 10" of 6 Staffel/JG 26 to the Paul G. Allen's collection of rare military aircraft, i.e. the Flying Heritage Collection.




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