
Fw 190 D-9 « Rot 3 » de l’Hauptmann Waldemar Wübke, « Im
Auftrage der Reichsbahn » appartenant au JV 44 « Papagei-Staffel »
abandonné sur le terrain de Ainring. Kit Hasegawa ©2003 ST19 + Kit Aires
n°2019 (Junkers Jumo 213A-1) au 1/32ème, terminée par Patrice
Poyet printemps 2008. ©Patrice
Poyet 2008.
La maquette au 1/32 :
L’appareil représenté est le Fw 190 D-9 « Rot 3 » de l’Hauptmann Waldemar Wübke, « Im
Auftrage der Reichsbahn » appartenant au JV 44 « Papagei-Staffel »
abandonné sur le terrain d’Ainring, normalement basé à München-Riem.
L’inscription « Im Auftrage der Reichsbahn » (i.e. "En service
pour les chemins de fers Allemands") peut être interprétée comme un clin
d’œil aux trois reprises où Waldemar avait été abattu et à chaque fois avait
rejoint son unité par train ! Waldemar Wübke qui a survécu à la guerre est mort au début des années
1950 dans un accident d’avion en Amérique du Sud. La maquette est le Kit
Hasegawa ©2003 ST19 sur laquelle j’ai greffé le Kit Aires n°2019 (Junkers Jumo
213A-1) après découpe complète du compartiment avant et ajouté tout le câblage
de la motorisation, puis réalisé le rivetage manuel à la roulette Rosie au pas
de 1mm qui est indispensable à cette échelle.
L’avion :
Le Fw 190 D-9, est lancé en juin 1944. Le remplacement du moteur en étoile par un moteur en ligne, le Jumo 213, modifie la silhouette de l'avion, ce qui valut à la série D le sobriquet « long nez ». Par la suite, il est déployé dans de nombreuses unités de la Luftwaffe et se révèle un adversaire très dangereux pour tous les avions alliés, bien qu'il ne soit considéré par les allemands que comme un appareil de transition vers le Focke-Wulf Ta 152. La production s’élèva à environ 1805 exemplaires, dont 17 D-11, 3 prototypes de D-12 et 2 prototypes de D-13 (W.Nr 732053 et W.Nr 7322054).
Ses
caractéristiques techniques sont une motorisation basée sur le Junkers
Jumo 213 A-1 de 2240 ch maximum (avec injection de MW50, i.e. mélange à 50 %
eau-méthanol), une envergure de 10,506 m, une longueur de 10,192 m, une hauteur de 3,35 m, un poids à vide de 3 590 kg, un poids en
charge maximum de 4 300 kg,
un plafond de 12 000 m,
une autonomie de 837 km,
une vitesse maximum de 685
km/h à 6,600
m, 710
km/h à 11,000
m, un plafond de 12,000 m, une vitesse
ascensionnelle de 17 m/s et un armement composé de deux mitrailleuse de 13 mm MG 131 montées dans le
capot moteur avec 400 coups par arme et de deux canons de 20 mm MG 151/20 placés dans
les emplantures d'ailes alimentés à 250 coups par arme.
The 1/32 scale model:
This is
Hauptmann Waldemar Wübke's aircraft, from JV 44 as discovered at Ainring
airfield early May 1945 (normally based at München-Riem). He was one of the few
Luftwaffe fighter pilots to survive combat duty over the entire course of the
war. Wübke flew various types of German fighters in combat and was credited
with a total of 15 victories over Allied aircraft. Wübke flew the outstanding
piston-engined Fw190D-9 fighter in an effort to protect the jets of JV 44 from
attack by Allied fighters during take-off. Their unit was based close to the
jets at München-Riem, Germany. "Red 1", WNr.600424 was
flown by Lt. Heinz Saschsenberg and found at München-Riem. The remaining aircrafts
of the team "Red 4" (D-11), "Red 13" (D-9) and "Red
2" (D-11) were found at München-Reim, Ainring and Bad Aibling
respectively. "Rot 3" belonged to the
Wurger-Staffel (Butcher-Bird Squadron) or Sachsenberg Schwarm (named after Lt
Heinz Sachsenberg who flew "Red 1", WNr.600424), and was assigned
protection of JV 44, Galland's elite jet squadron. Since the airfield was also
heavily protected by flak batteries, these Fw 190s had to be made instantly
recognizable to the flak battery crews. Therefore, the under surfaces of these
fighters were painted bright red with white stripes. There exists a US map of where
"Rote 13" and "Rote 3" were found by US troops at Ainring. JV44 was responsible for defending
southern areas of the Reich, especially around the cities of Stuttgart,
Ulm, München and parts of current-day Austria including Innsbruck
and Salzburg. On April 26th, 1945, 2 of 5 Doras at Munich were listed as unserviceable, these
being Rote 1 and Rote 4. Ironically Wübke survived the war but died in a
plane crash in South America in the early
1950s.
The
model is the Hasegawa Kit ©2003 ST19, the front engine compartment has been cut
off and replaced by the Aires Kit n°2019 (i.e. Junkers Jumo 213A-1), the piping
and tubing of the engine added, then the entire scale model has been riveted Rosie the
Riveter 1mm punch wheel of Peter Dousek, a must at that scale.
The aircraft:
The Fw 190 D (nicknamed the Dora;
or Long-Nose Dora, "Langnasen-Dora") was intended to improve
on the high-altitude performance of the A-series. Kurt Tank used an annular
radiator (the AJA 180 L)
installed at the front of the engine to cool the V-12 inline engine. The first
Fw 190 D-9s started entering service in September 1944, with III./JG 54. It was
quickly followed by other units including I./JG 26 which flew its last
operations on the A-8s on 19 November 1944. The D-9 made an effective medium
altitude, high speed interceptor, although its performance still fell away at
altitudes above about 20,000 ft (6,100 m). When flown by capable
pilots, the Fw 190D proved the equal of Allied types
A D-13 (Wk. Nr 836017) flown by the Geschwaderkommodore
of JG 26, Franz Götz, an ace with 63 kills, was surrendered to the British at
Flensburg, Northern Germany in May 1945 and belongs today in its original
camouflage scheme “Yellow 10" of 6 Staffel/JG 26 to the Paul G.
Allen's collection of rare military aircraft, i.e. the Flying Heritage
Collection.
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