mardi 17 janvier 2012

MIG-29 K Trumpeter 1/32 - Construction (mi Octobre 2011)









Mikoyan MiG-29 “Fulcrum” “311” qui arbore un camouflage maritime typique. Kit Trumpeter ©2010 n°TP32239 1/32, terminée par Patrice Poyet mi Octobre 2011. ©Arts-Maquettes 2011.

La maquette au 1/32 :


J’ai choisi de représenter le Mikoyan MiG-29 “Fulcrum” « 311 » qui arbore un camouflage maritime typique sans que j’en connaisse l’unité d’affectation. Diverses images de cet appareil sont disponibles sur internet et permettent malgré tout d’en faire un rendu précis. La principale difficulté et très mauvaise surprise a été de constater une fois le nez de l’appareil collé que malgré le centrage très arrière du train principal, la roulette de nez ne touchait pas le sol ! Il est vrai que c’est quasiment toujours le cas avec les trains tricycles mais dans ce cas, ce fut quand même un choc. Il a fallu redécouper le nez avec une lame Xacto très fine en y passant beaucoup de temps afin de ne pas détruire la pièce. La fixation des ailes fut également très laborieuse et la présence d’un escalier au raccord principal fut difficile à faire disparaître. A part cela, une bien belle maquette fort imposante qui fera forte impression dans toute collection.


L’avion :


Le Mikoyan-Gourevitch MiG-29 (Code OTAN Fulcrum) est un avion de chasse de suprématie aérienne soviétique développé au début des années 1970 et dont le premier vol se déroula le 6 octobre 1977. Il est entré en service dans l'armée soviétique en 1983 et est encore utilisé aujourd'hui par l'armée de l'air russe et de nombreux autres pays. Plus de 1100 exemplaires ont jusqu'à présent été construits. Le Fulcrum aurait été le premier avion à avoir effectué la fameuse manœuvre du Cobra de Viktor Pougatchev. Ses caractéristiques sont les suivantes: 2 moteur Klimov R-33 (plusieurs versions) de type turboréacteurs d’une poussée unitaire sec 53 kN, de 82 kN avec postcombustion et plus dans la version « K », une envergure de 11,36 m, une longueur de 17,32 m, une hauteur de 4,7 m, une surface alaire de 38 m2, une masse à vide de 10 900 kg, avec armement de 15 240 kg et maximale de 18 000 kg, une vitesse maximale de 2 445 km/h (Mach 1,99), un plafond de 18 000 m, une vitesse ascensionnelle de 15 240 m/min, un rayon d’action de 2 300 km, un armement interne d’un canon Gryazev-Shipunov GSh-30-1 de 30 mm et externe de 6 missiles ou 5 000 kg d'armement.


The 1/32 scale model:


Everything went on fine, until I discovered with a nearly completely assembled plane that it would not rest properly on its tricycle landing gear. Even though the main landing gear is very much towards the rear of the plane and most of the volume (and supposed weight) of the plane stands before it making the builder very confident that no problem will arise, the weight is not sufficient to make the plane rest normally on the front landing gear ! I therefore had to cut off the nose of a finished model to put lead in it. I hated the notice that did not give a word of the problem. Small pieces of lead had to be cut to remain glued with epoxy 2 component glue, i.e. araldite, in the extremity of the nose. Then the nose with its additional weigh could be put back in place in front of the plane. Obviously all that was a waste of time and required attentive manipulations to avoid ruining the efforts already made. Finally, detailing of the piping and tubing of the main landing gear took some time to bring the model to a proper level given the scale. Finishing the masking and painting of the various missiles including from the outer part to the inner part of the wing, the R-77 on the AKU-170 launch rail, the R-73E on the APU-73-1D launch rail, the R-27ER on the AKU-58M launch rail and the R-27ER on the APU-470 launch rail took also quite some time.


The aircraft:


The Mikoyan MiG-29 (Russian: Микоян и Гуревич МиГ-29; NATO reporting name: "Fulcrum") is a fourth-generation jet fighter aircraft designed in the Soviet Union for an air superiority role. Developed in the 1970s by the Mikoyan design bureau, it entered service with the Soviet Air Force in 1983, and remains in use by the Russian Air Force as well as in many other nations. The Mikoyan MiG-29K is an all-weather carrier-based multirole fighter aircraft. The MiG-29K was developed in the late 1980s from MiG-29M. MiG-29K was not ordered into production and only two prototypes were originally built as the Russian Navy preferred the Su-27K in early 1990s. The MiG-29Ks first flight was performed on 23 July 1988 at Saky by test pilot Toktar Aubakirov.[8] On 1 November 1989, on the same day as the Sukhoi Su-27K,[N 1] Aubakirov executed the first carrier landing of MiG-29K on the aircraft-carrying cruiser Tbilisi (now known as Admiral Kuznetsov), the first take-off from the carrier's deck was successfully performed the same day. The programme got a boost in the late 1990s to meet an Indian requirement for a ship-borne fighter following the purchase of a former Soviet aircraft carrier. It was first received by the Indian Navy in 2009.



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